27.1.2012

Päivä 12

Tänään heräsin tuttuun tapaan klo 6.40, mutta tänään Patrice tuli hakemaan minut pakulla.

Lähdettiin työmaalle ja tänään viimeisteltiin räkki johon tulivat kaikki lanikaapelit Cat6a.

Alotin päivän kuitenkin laittamalla viimeisen valaisimen kattoon, joka meiltä puuttui eilen ja vaihdoin putkilamput yhdestä kattovalaisimesta. Kuvia minulla on valmiista huoneesta, mutta ei ole mahdollista laittaa, koska ne ovat kännykällä.
Samalla kun asentelin valaisimia juttelin mukavan olosen maalarin kanssa, joka oli näköjään Italialainen, mutta oli asunut koko iän Ranskassa. Oli tosi mukava jutella hänen kanssa.

Kun sain sen valmiiksi muistaakseni tein koko loppupäivän räkkiä.

Mutta koska tänään on perjantai me mentiin syömään lounas ravintolaan ja siihen meni reilu tunti koko projektiin.
Baaritiskillä kun oltiin jätkät ottivat pari Ricardia ja minä otin oluen. Sen jälkeen mentiin pöytään ja hyökättiin alkuruoka tiskiin. Otin vähän kaikkea mitä siinä oli tarjolla.
Kun saatin alkupala syötyä tarjoilia tuli sanomaan mitä oli tarjolla (oli vaan 2 tai 3 ateriaa) ja me kaikki otettiin saman. Se oli jonkin sorttinen alueellinen liha (Vendeén alueen) sian liha, ohut. (kuva http://tiny.cc/dk6uq).
Se ja sen kanssa oli papuja. Koko juttu oli tarjottu meille kolmelle yhdessä isossa tarjottimessa josta otettiin meidän oma pala omalle lautaselle. Sen jälkeen syötiin vähän juustoa, joka kuului samaan hintaan, ja minä maistoin pari brietä. Yksi niistä oli vanhempi, se oli vahvemman makuinen ja toinen oli nuorempi, se oli kermaisempi ja rasvaisempi.
Sitten lopuksi kokeilin yhden sellaisen hyvän makuisen juuston, joka ei ollut brietä, mutta en muistanut sen nimeä. Osaisimpa niitten nimet.
Lopuksi otettiin vielä jälkiruuan. Tarte au flan oli minun valintani. En osaa sanoa mitä se on suomeksi. Vanukas ehkä?

Sen jälkeen oltiin kaikki hyvin täynnä ruokaa ja herkkua ja lähdettiin päin työmaata taas.

Minä päätin loput lanikaapeleista paneeliin ja jätkät tekivät jotain muuta en kattonut enkä nähnyt, koska olin pienessä kopissa. Tämä oli ensinmäinen kerta kun olin tehnyt catti kaapeilden päitä. Se oli lopulta vähän helpompaa kun kuitujen hitsaus, mutta loppuen lopuksi se on aika lailla sama.

Sain sen tehtyä ja me aika lailla saman tien ruvettiin pakkaamaan.
Toimistolla kun oltiin viivyin vähän aikaa jätkien kanssa ihmettelemässä ja sen jälkeen lähdin menemään pois.

Oli hyvä päivä.

26.1.2012

Päivä 11

Heräsin tänään tuttuun tapaan ja lähdin pyörällä.

Tänään tällä kertaa lähdettiin kolmistaan ja ostettiin kaikki pain au chocolat + jutut kuten yleensä.

Tänään laitoin noin +-6 lamppua kattoon, pari kolme pistorasiaa, kaivettiin seinän ja eristeen välistä kaapeleita ja leikattiin ne sopivan kokoiseksi.
Tänään päivä meni niin nopeasti, että en oikeastaan muista mita kaikkea me tehtiin. Muistan, että Anthony oli sähkökopissa tekemässä sähkökeskusta ja minä ja Patrice oltiin vähän kaikkialla.

Tänään juotiin rose viinipullon viiden hengen kesken. Se oli yksi betoni mies, jota Patice oli näköjään auttanut, joka lahjotti pullon, joten Patrice mielummin jakoi sen kaikkien kesken.

Laitettiin myös räkki seinään johon tulee kaikki lani kaapelit.

Menin tänään syömään Lukioon ja Nills oli kysynyt yhdeltä oppilaalta, että hän voisi tulla minun kanssa. Sitten nähtiin ja hän oli yhden kaverinsa kanssa niin mentiin syömään, juteltiin ja lopulta mentiin pelaamaan kortteja ja he opettivat minulle pelin.
Jätkät olivat mukavia ja heidän kanssa oli tosi helppo puhua melkein mistä tahansa.

Minun piti palata lukiosta kotiin kävellen, ei pitkä matka noin 10-20min. Toi muistuttaa minua, että minun pitää noitten jätkien kanssa puhua siitä kun he tulevat Suomeen (niin he ainakin sanoivat).

Nyt nukkumaan klo on jo 21.06.

25.1.2012

Päivä 10

Tänään heräsin klo 6.45 koska väsytty ja menin töihin pyörällä. Saavuin paikalle tasan 7.00, joka oli aika hyvä en ollut myöhässä.

Tänään me lähdettiin samaan paikkaan paitsi, että me mentiin vaan kahdestaan tällä kertaa kun Patricen piti mennä toiseen työmaahan tällä kertaa.

Matkalla käytiin ostamassa leivoksia samasta hyvästä leipomosta. Tänään ostin pain au lait ("maito leipä") jonka päällä oli sokerin palasia. Se oli mukavan makoisaa mussutella ja ihan kuin siinä olisi ollut pieni liköörin maku.

Työt alkoivat siitä, että meidän piti vetää 3G2,5 reiän putken läpi, joka oli aika täynä jo, vetää se alakertaan, ja vetää se seuraavaan huoneeseen seinän läpi johon tuli pistorasia.

Sen jälkeen piti vetää Cat6a kaapelin sähkökeskukseen. Matkaa oli noin 65 m, joten eka piti mitata ja leikata kaapeli 65 m kohasta ja uittaa putket, jotka tulivat yhteen huoneeseen. Sen jälkeen kun putket oli kiinnitetty piti alkaa vetää kaapelia pitkin kaapeli hyllyä, jotka jätkät oli rakentanut ennen.
Mutkat olivat ärsyttävimmät, koska siinä sai vetää 20 m kaapelia vain, että pystyisin jatkamaan seuraava suoraa. Eli se on vähän silleen, että vedät paljon kaapelia ja se on raskaampaa kun normaalisti ja kaapeli ei etene ollenkaan, tai paljon.
Kun sain sitten pistettyä kaapelin hienosti reiän läpi sähkökeskukseen, keräsin kaapelin ja pistin ne nippuun.

Siinä välissä pidimme kahvitauon tällä kertaa yhden putkimiehen kanssa, joka oli asentamassa lavuaaria huoneeseen, jossa pidi kahvi tauon. Keskustelu aiheet oli: "Missä päin teette asennuksia" , "Kuinka monta teitä on teidän yrityksessä" ja sellasia. Tunnelma ei ollut kaikista mahtavin, mutta ei se huonokaan ollut.

Sen jälkeen sain tehdä pienen painike rasian, joka ohjasi kaihtimia. Johdot jotka tulivat siihen oli hienolankaisia ja se oli muihin sähkökaapeleihin verrattuna joita ollaat vedetty ja leikattu tosi "söpö".

Sen jälkeen muistaakseni alotettiin vetämään pistorasioita, joita ei pystytty tehdä ennen kuin jotkut hitsarit eivät olleet hitsanneet metalli kimpaleen talli oveen.

Päivä alkoi pikku hiljaa olla valmis ja piti pakata nopasti, koska paikan omistaja laittoivat ovet kiinni.

Oltiin perillä suunnilleen klo 6, jonka jälkeen lähdin Lukioon ottamaan evääni ja lähdin kotia päin.

Tuli muuten mieleen, että täällä ranskassa näköjään 18 vuotiaat saavat ostaa myös yli 24 prosentin alkoholeja, joka on ihan hyvä sillä ajattelin ostaa yhden Ricard pullon anis likööriä.
Ja alkoholin hinta näytti olevan aika halpa suomeen verrattuna. En kattonut paljon, mutta jos näkee alle 2 euron alkoholi pulloa, rupee miettimään, että "aika halpaa alkoholia täällä vissiin". Ei välttämättä kovin hyvää, mutta se on sailti olemassa.

Ja nyt alkaa väsyttää joten tämä oli tältä päivältä. Kiitos.

24.1.2012

Päivä 9

Tiistai. Tänään taisin mennä kävellen töihin. Siinä meni noin 15 min. En edes muista tuntuiko se pitkältä kun nyt on iltapäivä ja päivät menevät niin nopeasti tällä ranskalaisella työrytmillä.

Monet pitävät 1-2 tuntia taukoa klo 12 mutta me pidetään sen pituisen vaan, että syödään ihan rauhassa loppuun. 30-45 min ehkä. Mulle se sopii hyvin koska tykkään tehdä töitä. Se taas johtaa siihen, että aika menee nopeammin, joka ei ole välttämättä aina parasta, mutta aika tuntuu aika täyteläiseltä, joten no problemo.

Tänään kahvitauolla meillä ei ollut meidän herkullisia pain de chocola, koska jompikumpi oli näköjään unohtanut, ei se mitää. Tällä kertaa kun betonimiehet olivat paikalla samassa tilassa, Patrice päätti tarjota kahvit kaikille eli kaikkiaan 8 kahvi kuppia, tunnelma ei ollut yhtä mukava kun olisin luullut, että se olisi. Ei se mitään sen jälkeen kaikki lähti aika nopesti, ehkä heillä ei ollut virallista kahvitauko lupaa?

Noh ei se mitään.

Tänään muistaakseni tein 2 kattolamppua, 3-4 pistorasiaa, pari kytkintä ja kaapelin putkitusta ainakin noin +20m. Viimeiseen kuuluu suunittelu, kiinikkeineden seinään/tankoon/whatever kiinnittäminen, putkien sahaaminen, kaapelin vetäminen putken läpi ja lopuksi putkien kiinittäminen.

Päivä taisi päätyä tänään klo 5 ja oltiin perillä klo 6 kai.

Tänään pyöräilin jonkun verran. Töistä lähdin Lukioon, että saisin minun eväät mutta se olikin kiiinni vielä kai (ei ollut valoja päällä) joten päätin lähteä ostos reissulle Carrefouriin. Sen jälkeen reppu painoi aika paljon joten piti viedä ruoka asuntolaan ja sitten lähteä sieltä takaisin lukioon. Lukioon kävellen on noin 20 min. Pyörällä autotiellä se on eri tarina.

Kun saavuin lukioon otin evääni ja lähdin saman tien kotia päin.

Suihku tuttuun tapaan + ruoka ja klo on nyt 20.45. Ajattelin, että voisin alkaa mennä nukkumaan kohta.

Se sellainen päivä.

23.1.2012

Päivä 8

Tänään menin pyörällä töihin, oli vähän outoa mennä autotiellä pyörällä, mutta ihan hyvin se meni. Siis Ranskassa näköjään pitää ajaa pyörällä autojen seassa. Onneksi on sentään suunniteltu pyöräiliöille pyörä kaistoja (ei niitä kaikkialla ole).

Saavuin työpaikalle ja sitten piti laittaa tavaraa pakuun. Sen jälkeen lähdettiin vielä kerran samaan paikkaan jossa työskentelin viime viikolla 4 päivää. Ei se mitään työ on työtä ja opin koko ajan lisää sen lisäksi paikka alkaa jo olemaan aika tuttu. (Unohdin taas kerran ottaa koko paikasta kuvan).

Ennen kun saavuttiin työmaalle me kuitenkin mentiin ostamaan tutut pain au chocolat ja tällä kertaa mun teaki mieli ostaa kunnon täytetty patonki leipä (täällä se on sadwitch vaikka se onkin kokonainen patonki). Otin myös kahvi eclair:in (salama), joka on leivos, jossa on sisällä jotain kahvin makuista kerma töhnää ja päällä kahvisokeri kuorrute + sitten otin sen päälle jonkun juoman, koska se kuului pakettiin. Hinnaksi sitten 6,80 € hmmmm olisin ehkä maksanut mielummin vähemmän, mutta ne olivat hyviä, joten ei se haita.

Tänään laitoin taas pari lamppua. Tällä kertaa pari tuli seinälle, mutta se ei oikeastaan muuta paljon mitään kattoon kiinnittämisestä paitsi se, että metallikehykset johon monet lamput laitettiin ovat vähän haastavia porata ja betoni seinä on lasten leikkiä.

Sitten piti vetää kaapelia kerroksesta toiseen muovi putkineen. Ranskassa ei näköjään tehdä pinta asennuksia paljaina, pitää aina olla jonkinlainen muovitanko/kisko, metalliputkia ei saa näköjään möyskään käyttää.

Päivä sitten alkoi olla hanskassa ja oltiin lähdössä sitten pois. Aika moni työntekijä tuolla on mukavan oloinen, he tervehtivät aina ja kun on aika lähteä aina sanovat: Bon soiree. Hyvää iltaa.

Saavuttua SNGE:n varastolle sain lähteä heti, joten päätin mennä ottamaan minun ilmaisen ruoan lukiosta, jonka he tarjoavat minulle.

En kerennyt mennä ostamaan ruokaa (purkkiruokaa heh) Carrefourista, mutta huomenna ajattelin mennä pyörällä, joten pääsen sinne nopeammin. Kello on nyt 20.26 ja suomessa kello on 21.26 tähän päiväkirjan kirjoittamiseen menee melkein aina noin yli tunti aikaa.. no ei se mitään ainakin minulla on sitten jotain todisteita siitä mitä olen kokenut täällä.

Huomenna sitten sama juttu suunilleen. Yep.

Päivä 7

Sunnuntai.

Tänään oli aika samanlainen päivä kuten eilen menin jonnekin, eksyin ja löisin tieni takaisin.

Ei mitään mainittavaa tänään.

Päivä 6

Lauantai. On aamu. En ole suunnitellut mitään, joten päätin mennä vähän katsomaan kaupunkia. Kävelin varmaan koko päivän ja en oikein tiennyt minne mennä tai mitä tehdä, joten katselin ja kävelin jossain johonkin.

Päivän kohokohta taisi olla kun näin jossain lähellä keskustassa jonkinlaisen osoituksen. He huusivat jotain: ... (jotain) ... Anti facista!

Lauantaina ei tapahtunut oikeastaan mitään mainittavaa osoituksen jälkeen.

20.1.2012

Huomautus

Saan lisää kuvia kun löydän hyvän tavan siirtää ne kännykästäni padille.

Päivä 5

Tavallinen aamu tuttuun tapaan, mutta onkin jo perjantai. Me jatkettiin viikon töitä ja tänään laitoin lisää lamppuja yhteen huoneeseen. Klo 10 otettiin tuttuun tapaan myös kahvi + pain au chocola (leivos suklaa täytteelä) sen jälkeen jatkettiin töitä mutta ei pitkään sillä perjantaisin yrityksellä on tapa mennä syömään pieneen ravintolaan lounaan aikana.

Ennen sitä kuitenkin pari työmiestä toisesta yrityksestä joita mun työtoverit oli näköjään auttanut ennen niin he tarjoi Rose viiniä meille ja juotiin jokainen yksi lasi sitä.
Tämän jälkeen minulle kerrottiin, että tämä oli vanha tapa kun halutaan kiittää toista sen avusta. Ja näköjään he vielä yrittävät pitää näitä vanhoja tapoja yllä. Ymmärrän hyvin. Tämä auttaa pitää hyviä väliä toisiemme kesken ja työ sujuu mukavemmin kun on auttanut vähän toista ja he ovat kiittäneet siitä viinillä tai jollain muulla.

Sitten me ajettiin ravintolaan.

En muista ravintolan nimeä, mutta ehkä muistan jos mennään ensi kerralla samaan. Muistan tämän ravintolan varmaan koko ikäni, sillä tuollaisia ravintoloita ei löydy suomessa varmaan ollenkaan.
Paikka oli tosi täynä ihmisiä ja tarjoiliat tosi kiireisesti liikkuivat koko ajan pöydästä toiseen ja keittiösta baari tiskille.

Baarimikko oli omalaatuinen tyyppi. Kaverin paita oli aika hiessä ja hänen nopeus oli normaalia ihmistä 3-5 kertaa nopeampi, hän vitsaili aika usein asiakkaiden kanssa ja lopuksi kun asiakas maksoi ja oli lähtemässä hän kätteli kaikkia. Koska ravintolassa oli niin paljon ihmisiä, kun näin hänen tosi nopean tempon olin aika (amazed).
Työkaverit kertoivat minulle, että hänen työpäivä on klo 9-20 ja hänellä on tuo tempo kokoajan päällä. Haha aikamoinen tyyppi.
Toinen asia jonka he kertoivat minulle oli, että hänen isänsä oli samanlainen, mutta heitti paljon enemmän läppää ja tarjoili kaksinkertaiselle määrälle ihmisiä.

Työkaverit ottivat anis liköörin, joka heidän mukaan oli pakko ottaa ja kuului heidän tapoihin, vitsailten tietysty. Sen jälkeen me mentiin pöytään ja alku palaa oli seisova pöytä. Seisovassa pöydässä oli kaikenlaisia alkupaloja mayoneesissa ja erilaisissa kastikkeissa olevia pastaa, kinkkua, salaattia, jne.

Ruokapöydässä kun oltiin meille tuotiin iso kasa leikattuja patonki leipiä, pullo vettä ja talon viiniä.
Minulle sanottiin, että ravintoloiden omat viitin eivät yleensä ole kovin hyviä. Minun ei tehnyt mieli viiniä muutenkaan niin en ottanut.
Sitten tajolla oli ankkaa (canard), vuohen lihaan ja jotain muuta, mitä en oikein muista ja siinä sai myös valita mitä muuta ottaa sen kanssa (riisiä, kasvisperunamuussia, ranskalaisia).
Ruoka tuli erittäin nopeasti. Me odotettiin vain ehkä viitisen minuuttia kun ruoka oli pöydälllä. Ankka oli mukavan mehevää ja hyvän makuista, samoin kuten kasvisperunamuussi.
Kun ruoka syötiin oli kahvin paikka, joka kuului aterian hintaan. Alkupala + ateria + kahvi + likööri oli vain 11-13 €.

Ruokailun jälkeen me mentiin toimistolle selvittämään mitä osia me tarvittiin seuraavaan työkohteeseen. Työkohde oli sähkö kaappi, jonka 160 A sulakkeiden päälle piti laittaa läpinäkyvä muovi paneeli suojausta varten ja sitten vielä tehdä valosta, joka oli kopissa automaattisesti syttyvän kun kaappi avataan.
Meidän piti aluksi tietenkin samuttaa sähkökaapin sähköt, että pysytisimme mennä sinne työskentelemään ilman, että kuolisimme turhaan. Ja kannattaa, koska kun puhutaan 160A:ta niin sitä ei paljon kannata kosketella kun se on päällä.
Minä olin yksin Patricen kanssa ja hän halusi näyttää minulle 20kV-320V muuntajan (320V tai jotain muuta en muista) en ottanut kuvia mistään niistä kun en miettinyt sitä silloin olisi pitänyt sittenkin kysyä... olen tosi huono kuvaamaan.
Kun kaappin sähköt oli pois niin me tehtiin se muovi paneeli niitten sulakkeiden eteen. Unohdin mainita, että sähkökaappi oli isoa 16kW valaisin tornia varten. Lopulta kun paneeli oli paikallaan me laitettiin sähköt päälle ja kokeiltiin toimivatko valot oikeasti. Valot toimi ja meidän piti jättää ne noin 2 min päälle muuten ne olisivat menneet rikki (lampun ominaisuuksien takia).

Sen jälkeen palattiin toimistolle. Mun on pakko sanoa, että tämän yrityksen hyvä yhteishenki on erittäin mukava ja he ovat kokoajan auttaneet minua, esim he lainasivat pyörän ja mikron, koska minulla ei ole täällä keittiötä ja en voi tehdä mitään ruokaa ja en halua mennä joka päivä syömään ravintolaan, koska jään rahattomaksi. Ja kaiken avun he antoivat minulle ilman, että minä olisin kysynyt heiltä mitään. Yrityksen pomo oli myös näköjään soittanut Lukion rehtorille ja vaatinut siltä minulle parempaa oleskelua täällä. Wau.

Mutta muuten minun mielestä kaikki menee aikalailla hyvin täällä, olen oppinut hyvin monta asiaa tämän ensinmäisen viikon aikana ja olen kertonut heille suomesta minun näkökulmasta.

Tiesin, että tämä matka oli hyvä minulle, vaikka ensinmäiset päivät olivatkin vähän vaikeita sopeutumisen kannalta.

Päivä 4

Tänään oli tosi hyvä päivä kuten eilenkin oli.

Aamu alkoi klo 7 normaaliin tapaan, mutta aaumlla mentiin toiseen työmaahan, jossa meidän piti tehdä maadoitukset. Sementti olisi tulossa tänään niin maadoitukset oli pakko saada tänään aamulla valmiiksi.
Siinä meillä meni noin tunti, jonka jälkeen lähdettiin eiliseen työmaahan ja me jatkettiin samoja eilisen töitä. Tällä kertaa pääsin asentamaan lamput, tietenkin kuten aina Patrice selitti minulle tosi hyvin mitä ja miten minun pitää tehdä.
Työkaverit tai menttorit miten niitä nyt kutsuu ovat erittäin mukavia, aauttavaisia ja hauskoja. Patrice ja Antony (estque cest ecrit Antonie?).

Työpaikka johtaja ja toimisto tyypit ovat samanlaisesti yhtä ystävällisiä ja auttavaisia. Toimistossa on muuten jo kaksi Guillaume nimistä kaveria, joten minun kanssa on 3 Guillaume:a yrityksessä.

Tänään kävin kaupassa ja ostin erittäin hyvän juuston ja patongin plus kinkku tietty. Patonki oli vain 0.64 € ja kaikki on muutenkin paljon halvempaa ja paremman makuista.

Päivä 3

Heräsin klo 6.30 ja valmistelin vähän itseäni työpäivää varten. Eilen sovittiin , että työkaveri voi tulla hakemaan minut risteyksestä, joka helpottaa minua aika paljon sillä muuten pitäisi kävellä 10 min työpaikalle.

Mentiin samaan eiliseen työmaahan ja jatkettiin siitä mihin jäätiin eilen. Sain sen pienen kopan valmiiksi. Sen jälkeen me mentiin seuraavaan huoneeseen. Paikka, jossa me oltiin on siis jonkin sorttisessa hallissa (entrepaux) ja siinä on monta eri huonetta, jotka olivat aika täynä romua ja pölyä.
Siinä päivä meni sitten eilisen tapaan ja päivä päättyi klo 5 jonka jälkeen lähdettiin toimistolle ja oltiin siellä klo 6.
Siellä juttelin yrityksen pomon kanssa ja täytettiin kaiken maailman papereita mitä piti täyttää.

Sen jälkeen kävin hakemassa Guitton-lukiosta eväät ja palasin asuntolaan. Tänään asiat sujuivat vähän helpommin.

Päivä 2

Minulle sanottiin viime öynä, että minä voin mennä syömään aamiaisen pikku ravintolastamme kampuksella. En kuitenkaan jaksanut, koska haluan nukkua mahdollisen paljon.

Nills tuli hakemaan minut aamulla ja vei minut työpaikalle. Siellä tutustuttiin vähän toisiimme ja aika nopeasti sen jälkeen lähdettiin ajamaan johonkin suuntaan johonkin kylään. Mulla ei ollut aavistusta minne päin, muttä mulle kerrottiin, että se oli lähellä merta.

Työmaalle saavuttua oli mielenkiintoista nähdä miten kaikki kättelivät toisiaan ja tervehtivät. Minä itse tietenkin seurasi heidän tapoja ja kättelin kaikkia.

Meidän piti asentaa 6-9 kattolamppua, hätäuloskäyntilampun + pistorasia ja vielä pieneen koppiin kytkimen, pistorasian ja lampun. Lamput ovat hiukan haastavia asentaa, sillä ne pitävät ruuvata teräs kehyksiin, jotka ovat korkealla kattolla. Kaapelit olivat jotain mustaa MMJ/VSB tyyppistä kaapelia, joita he kutsuivat vaan 5G, 2, jne. Kaapelit piti laittaa muovi tangon kautta, joten ne muovitangot piti leikata myös. Kokeilen saada kuvia huomenna jos mennään sinne.

Päivä ja tauot menivät silleen, että klo 10 otettiin pieni kahvi tauko, jonka jälkeen jatkettiin töitä klo 12.30 otettiin pieni ruoka tauko.

Molemmat kundit söivät patonki leivät joillain hyvillä täytteillä. Minulla oli täyteläinen eväspakki, jonka Guitton-Lukio oli tehnyt minulle. Siinä oli valmiita tonnikalavoileipiä, kolme klementiiniä, juustonpalanen, magaleena ja suklaa vanukas. Aika kiva paketti.

Klo 5 sitten lähdettiin työmaalta ja saavuttiin La Roche Sur Yon:iin klo 6. Sen jälkeen Sylvie näytti minulle mistä minun pitää hakea minun eväät ja näytti vähän, mitä oli keskustassa.

Kun hän heitti minut kotiin, minun piti ottaa suihku, koska työt olivat työ-sanan arvoisia. Suihku oli kuitenkin tosi kylmä ja en millään onnistunut mennä siihen, mutta minun piti puhdistautua, joten vähän pinnaa piti olla ja menin sen alle. Ilahdukseksi vesi muuttui kuitenkin lämpimäksi vähän ajan päästä, mutta kylläpä siinä kesti.

Suihkun jälkeen menin Carefouriin ostamaan vähän ruokaa illaksi, kaupat menevät muuten kiinni klo 8 joten oli vähän kiire kun kello oli 8.30. Sain sitten kuitenkin jotain purtavaa ja nyt mun pitäisi lopettaa tän kirjoittaminen sillä mä haluan nukkua vähän, että en ole liian väsynyt.

Päivä 1

Aamulla kun lähdettiin äidin autolla oli kunnon -12 asteen pakkanen. Meni vähän aikaa ennen kun saatiin jäät tuulilasista pois.
Saavuttiin lentokentälle noin klo 8, aikaa mennä koneeseen oli runsas tunti. Tarkastuksen jälkeen, joka meni ongelmitta päätin mennä suoraan odottamaan lähtöportille kun ei Tax-free kaupat oikein houkuttanut.

Lentokentällä sain napattua matkalaukun aika nopeasti ja seuraava vaihe oli ottaa bussi Montparnasse juna asemalle. Bussimatka kesti noin tunnin ja kun olin asemalla kello taisi olla 13.00 tai sinne päin, jouduin odottamaan hiukan koska juna lähti vasta 15.55.
Söin jonkun hyvän baguetin siellä, kinkussa oli enemmän suolaa kuin suomalaisessa ja voi maistui muultakin kuin rasvalta, eli oli aika hyvä, vaikka olikin pelkkä pika ruoka tiski.

Ulkona oli aika kylmä ehkä 5 astetta lämpöä.

Nantesin asemalla pitää olla hereillä sillä ei ole ehkä enempää kuin 10 min löytää juna La Roche Sur Yon:iin. Pääsin Junaan kuitenkin aika hyvin ja helposti, koska kaikki oli hyvin merkitty missä päin kaikki oli.

Junamatka kesti noin tunnin ja kun saavuin asemalle Sylvie Helerie oli odottamassa minua. Sylvie näytti minulle hiukan paikkoja. En saanut paljon mistään selvää koska oli pimeää ja paikka oli aivan uusi.

Kun pääsin asuntolaan olin aika väsynyt ja ei ollut paljon muuta mielessä kuin mennä nukkumaan, sillä sen lisäksi piti herätä klo 6 töihin.