8.2.2012

Päivä 24

Keskiviikko.

Tänään olin taas kerran Antoinen kanssa. Aluksi oltiin Lycee du Naturessa, jonka jälkeen lähdettiin Choleen suuntaan, Saint Macareau, uuteen rakennukseen. Pieni "tehdas"nimeltään Griff Decor, jotka tekevät paita painotuksia.

Olen mietiskellyt miten ihmeessä minun pitää käyttäytyä Antoinen kanssa. Mutta olen huomannut sen, että aina kun ollaan tekemässä töitä hän on epämukava, hän aina haluaa, että asiat tehdään hänen tavoin. Ja usein hermostuu pienistä, joskus pienistä asioista joilla ei ole merkitystä. Sitten joskus hän näyttää vihaiselta, mutta vaikka oikeastaan hän ei ole, mutta joskus sama naama tarkoittaa, että mitä helvettiä sä oikein teit.

Mulle nämä asiat hänestä tuli melkein selväksi: hänen kanssa on mukava puhua, kertoo paljon asioita ja hänellä ei ole radikaalisia mielipiteitä.
Kun teet töitä hänen kanssa ja et osaa tehdä kaikkia asioita, hän selittää hyvin, mutta aina katsoo hyvin tarkasti miten teet asian ja jos et tee asiaa tarpeeksi hyvin hänen mielestä hän joko hermostuu sulle tai nauraa sulle ja yleensä sanoo tosi sarkastisesti miten sun pitäisi tehdä se.
En viitti kirjoittaa aiheesta lisää, sillä kirjoitin jo selvästi millainen hän on. Haluan vaan vielä sanoa, että mielummin olen hänen kanssa muualla kun työmaalla.

Tälläisiä ihmisiä on varmaan jonkun verran, se oli hyvä kokemus tutustua sellaiseen ja se antaa tulevaisuudessa viisautta sen suhteen miten suhtautua tälläisten ihmisten kanssa.

Tänään me vedettiin lisää nettikaapelia ja vähän sähkökaapelia myös.
Me otettiin aamulla mukaan teline, joka olisi antanut meille korkeutta kaapeli hyllyjen kanssa. Ei ollut kuitenkaan mahdollista laittaa sitä, koska kaverit jotka laittavat kipsilevyt olivat peittäneet koko alueen. Meidän piti tehdä ne korkeilla tikkailla. Ei siinä muuta. Korkeutta oli kai 5 m.

Lounaan me syötiin autossa kuten yleensä ollaan tehty, koska autossa on mukavan lämmin verrattuna ulkoilmaan. En ole kysynyt tai katsonut kuinka kylmää on ollut, mutta pakkasen puolella se on ollut. -5 kai voi olla kylmempi en tiedä.

Huomenna tulen olemaan toimistossa koko päivän ja minun pitää päästä vähän aikasemmin, että voin ostaa tuliaiset ja maksan asunnon vuokran. He lähtevät pois aina klo 5, joten en ole ehtinyt näkemään heitä kertaakaan.

Huomenna pitää olla hereillä sillä perjantaiksi kaikki pitää olla valmiina.

Nyt lepään vähän.

7.2.2012

Päivä 23

Tiistai.

Tänään töissä piti olla klo 7.30 ja Antoinin kanssa uudestaan. Huomasin, että Antoine on paremmalla tuulella yleensä ruokailun jälkeen. Olen vielä huomenna hänen kanssa. Alan tottumaan häneen, koska hän on kuten eilen sanoin, vähän outo. Erittäin tarkka tiettyjen asioiden paikasta ja hän ei anna minulle paljon paikkaa itse yrittämiselle, koska hän haluaa, että asiat tehdään hänen tavalla. Muuten hän on omituinen, mutta kohtuullisen kiva heppu.

Tänään alotettiin päivä France Telecom:in rakennuksessa. Siellä oli itse asiassa kaikki ISPeet, france telecom, orange jne. Yksi orangen asentaja kertoi, että kaikki Vendeen netti yhteydet kulkevat tätä kautta. Paikka oli ihan täynnä dslamia ja sun muita kuten DNAn rakennus Lahdessa.
Meidän piti laittaa pieni boxi seinään, johon tuli jonkinlainen kytkin.
Se tehtiin nopeasti ja sen jälkeen lähdettiin lukioon nimeltä Lycee Nature ja siellä piti vetää kaapeli yhdestä sähkökaapista toiseen ja matkaa en muista tarkalleen paljonko sitä oli, mutta 10-20m kai.

Käytiin syömässä valillä. Söin lukion antaman pussin + patonki leivän hyvällä pateella. Patonki on aika halpaa täällä 0.90 € per patontki ja iso sellainen, pienempi patonki on noin 0.60 €.

Tulimme toimistolle, sillä halusin tulostaa liput perjantain matkalle. Se ei kuitenkaa toiminut en tiedä miksi lentokentällä pitää tehdä lähtöselvitys sitten.

Söin aika paljon papuja ,makkaraa, lihaa äskettäin. Paketissa sanotaan että yhteensä on 1260g no ihan hyvä, että se sentään täytti vähän, mutta nyt alkaa väsyttää.

Huomiseen.

6.2.2012

Päivä 22

Maanantai.

Heräsin aikasemmin tänään ja lähdin kävelemään töihin ja odottelin siellä noin 10 min ennen kun kukaan tulisi. Ajokelit olivat vähän huonoja lumen takia ja ranskassa ei vaihdeta talvirenkaisiin ollenkaan, joten ajonopeus oli vähän hitaampi.

Tänään olin Antoine:in kanssa ja me mentiin uuteen rakennukseen vetämään cat6 kaapelia, mutta ensin me asennettiin kaapelihyllyt sähkökaapeleille ja lani kaapelille erikseen.

Sitten se oli kaapelinvetoa loput päivästä.

Matkaan meni mukavat puoltoista tuntia.

Ihan kiva vaihteleva päivä ja mukava tavata Antoine... kiinostava heppu, pakko sanoa, että omatlaatuinen tyyppi. Mutta ei se muuta kuin hyväksi ollut kaikki vinkin mitkä hän antoi minulle, vaikka hän katsoi minua ja sanoi kaiken sellaisella tavalla, että en ihan kun en osaisi mitään.
Pitää ymmärtää se, että jos sellainen ärsyttää se on vaan omassa päässä eikä toisen takia. Paitsi tämä ajattelutapa toimii vain jos olen työharjoittelia. Ammattilaisena se olisi toinen tarina ja en ala spekuloimaan sitä tässä.

Hyvä päivä vaikka olisi ollut hyvä päästä ostaa jotain ruokaa, mutta ehkä huomenna sitten.

Päivä 21

Tänään heräsin klo 8am ja en saanut nukuttua enään, joten nousin sängystä ja alotin päivän vähän mangan lukemisesta.

Tänään (tai tarkemmin eilisyönä) satoi lunta ja maassa oli ainakin 4-5 cm lunta. Mulla ei ollut paljon ruokaa, joten ajattelin, että pitäisi mennä ostaa ruokaa.

Matkalla otin vähän valokuvia lumisesta La Roche Sur Yonista ja yksi vanhemmista, joka oli perjantain vanhempien illassa moikkasi minua ja alussa ihmettelin kuka hän oli, mutta kasvot olivat jotenkin tutut ja hän kertoikin, että me tavattiin perjantaina.
Hän sitten kertoi minulle, että hän oli matkalla leipomoon ja että kauppa oli kiinni. Noh olin vähän nälkäinen ja pitihän syödä jotain, niin menin leipomoon tämän miehen kanssa samalla kun juteltiin.
Ostin pari patonkileipää, pari pain au chocola ja croisantin. Leipä oli aika hyvää.

Sunnuntaina ei sen jälkeen oikeastaan tapahtunut mitään.

5.2.2012

Päivä 20

Heräsin noin kello 10 ja ei tehnyt mieli mennä ulos heti, joten päätin jäädä makaamaan vähäksi aikaa. Netti ei kuitenkaan toiminut oikeen kunnolla, joten otin suihkun ja lähdin ulos.

Minulla oli 2 asiaa mitä minun piti tehdä: lähettää pikku Mishkalle kirjeen. En kuitenkaan muistanut kirjoittaa mitään itse kirjeeseen, joka vähän tuhoaa kirjeen kirjoittamisen syyn, mutta en oikein ajatellut sillä hetkellä näköjään.

Sen jälkeen minun piti mennä junasemalle ostamaan junalipun. 70€ auts.
Ja sitten voin rauhassa odotella matkapäivää. Perjantai 10.2 klo 7.52 olisi sitten aika lähteä.

Kun ostin lipun minulla ei oll ut oikeastaan mitään tekemistä sen jälkeen. Joten palasin kotiin ja kokeilin saada netin toimimaan jotenkuta.

Klo 8 kuitenkin oli ohjelmassa mennä katsomaan handball matsi.
La Roche Sur Yon vs joku paariisia lähellä oleva kaupunki, jonka nimeä rn nyt muista. Ottelua oli kiva katsoa ja molemmat joukkoeet ovat hyvin tasokkaita. Peli loppui tasapeliin 30-30.

Ottelun jälkeen mentiin texmex ravintolaan, jossa otin kunnon Fajitas-annoksen ja jäliruooaksi sain mahtavan jäätelön. En ole varmaan koskaan syönnyt sellaista jäätelöä. Sisältö oli suurinpiirtein tälläinen: Kermavaahto ja kaneli tanko olivat päällä ja runsaasti. Kun sain kermavaahdon syötyä, sen alla piileskeli suklaakastike ja pienet keksin tapaiset pallerot + vielä kylmä päärynä jäätelö. Kun sait ne syötyä alla oli paljon suklaakastiketta ja mukava sopiva annos päärynä jäätelöä ja jotain keksijäätelöä.

Sen jälkeen olin kyllä aika iloinen. He veivät minut kotiin ja alotin nukkumisen. Kello taisi olla 12pm.

Päivä 19

Perjantai.

Tänään oli -7 joka tuntui olevan suomalainen -3. Tai sitten olen väärässä, mutta siltä se tuntui sillä ilma on täysin kostea. Tänään ei edes tuullut erittäin paljon.

Tänään kaapeloitiin loput huoneesta, oli kai 3 voimapistorasiaa, 3 pistorasiaa ja yksi 2-kytkin. Sain laittaa kytkimen ja pistorasian ja putkittaa kaapelit, jotka tulivat niihin. Loput ajasta olin auttamassa.

Kahvit kun juotiin meidän leivokset olivat jäässä! Mutta ne sulivat syötäväksi aika nopeasti.

Tänään syötiin ravintolassa Le Marais päivällisen. Aluksi otettiin kaikki kolme Ricardit, jonka jälkeen mentiin syömään. Alkupala pöydässä oli kaikenlaista erittäin hyvää oli kuitenkin patee, jonka eläintä en osannut sanoa, mutta hyvää pateeta se oli.
Pääateriaksi minä otin hyvän jonkun hyvänmakuisen atrian, josta muistan vain lihan ja jonkin sorttisen muussin.
Jälkiruuaksi vedin vaahkatun munan valkuaisen vanilja kastikkeessa. En muista mitä he kutsuivat sitä. Muna oli siis pehmee, mutta jäykkä, että sitä pystyi pilkkoa lusikalla.

Jätkät päättivät viedä minut merelle, valtameren rannikolle. Sen oli kiinnostava näkymä ja otettiin kuvia rannikosta. Oli tosi mukava.

Tänään minun piti mennä vanhempien iltaan esittelemään itseni, koska minulta kysyttiin ja suostuin. Vanhempieni illassa opettajat esittelivät ulkomaan työharjottelu mahdollisuuksia, jne.

Sen jälkeen Nils oli luvannut viedä minut syömään johonkin ravintolaan ja hänen kolleegansa tarjosi meille alkujuomat hänen kotona ja juteltiin tämän kolleegan aviomiehen kanssa vähän Suomesta, minun kokemuksistani ja muista aiheista.
Sen jälkeen lähdettiin syömään kiinalaiseen noutopöytä ravintolaan, jossa pystyi valitsemaan omat raakaaineet ja viedä se wokkimestarille ja hän keitti ne. Se oli ihan mukava ateria ja kokeilin kaikenlaista, parhaasti jäi mieleen kuorrutettu omena.

Sen jälkeen palasin kotiin ja menin oikeastaan suoraan nukkumaan.

3.2.2012

Päivä 18

Tuntuu, että paluumatka alkaa lähestyä kun on enään 1 viikko aikaa.

Mutta mutta.

Tänään heräsin klo 6.30 ja lähdin pyörällä. Tänään me lähdettiin upouuteen pankkiin, johon meidän piti laittaa valaistetut mainokset. Homma oli aika helppo... kahdestaan. Yksin se olisi ollut vähän ärsyttävämpi varmaan.

Ja me myös syötiin pankissa, koska ulkona oli mukavan kylmä -6 astetta, joka tuntui -3. Ranskassa -6 ei tunnu yhtä kylmältä, varmaa kosteus tekee sen.
Mutta kuten sanoin me syötiin pankissa, me mentiin ostamaan mukavan isosta leipomosta voilevät. Se oli aika hyvän makuinen.
Patrice kertoi minulle, että paras paikka missä hän oli syönyt lounaansa oli Vendéen Tribunaalin Presidentin sohvalla. Kokis ja voileipä.

Tänään pyörittiin vähän toimistoissa, koska oltiin vähän ajoissa. Patrice yritti löytää jotain kuvia netistä minulle paikosta, jossa kannattaa käydä Vendéessa. Minä sitten näytin hänelle vähän Lahden kaupunkia ja missä asun.

Sen jälkeen menin Lukioon odottamaan ruokailua, Clement oli siellä ja heillä ei näköjään ollut paljon tunteja, joten he odottelivat siellä.

Tänään taas syötiin porukassa. Jätkät kyselivät vähän kaikenlaista, mutta koska minulla aina kestää vähän aikaa puhua ja miettiä he aika nopeasti alkoivat vaihtaa puheenaihetta. Suurin osa jutuista oli vielä heidän välisiä, joten en puhunut paljon tänään.

Palasin kotiin ja vedin ilta palat nassuun samalla kun kirjoitin tätä ja menen kohtä nukkumaan/kuutelemaan mussa. klo on nyt 20.20 ja huomiselle luvataan vielä kylmempää kun tänään oli.

Sepä siinä.

1.2.2012

Päivä 17

Tänään heräsin klo 6.30 ja menin katsomaan ulos jos maa oli jäässä kuten mulle eilen sanottiin. Mutta ei se jäässä ollut. Pakkasta kyllä oli. Pari astetta, mutta tuuli mukavasti, joten se tuntui kylmältä.

Tänään ostin leipomosta jonkun hyvän leivoksen. Leivokset ovat halpoja (suurin osa alle 1€) joten mä maistan sitä sun tätä.

Töitä tänään tehtiin vähemmän (klo 4 saakka) koska oli jotain hämminkiä tiettyjen vanhojen asennuksien kanssa, sillä ne ovat edessä ja niitä ei ole merkattu työsuunitelmaan.

Tänään asensin yhden säädettävän sähköpatterin seinään. Sen jälkeen kokopäivän olin oikeastaan auttamassa enemmän kuin itse tekmässä töitä.

Tänään oli hyvin kylmä ilma ja oli pakkasen puolella, koska pienet lammikot olivat ihan jäässä ja kun tuuli se tuntui... mukavalta.

Tänään ei tehnyt mieli mennä Lukioon syömään vaan menin ostamaan ruokaa kaupasta. Tein hyvänmakuisen voileivän kunnon juuston ja kinkun kanssa oh yeah.

Tänään netti näköjään rupes toimimaan, joten pystyn laittamaan päiväkirjaa nettiin.

Se oli siinä tältä päivältä.

Päivä 16

Tänään heräsin klo 6.40, otin iisisti aamulla menin oottamaan Patricea pysäkille. Tänään oli aika kylmä ja jopa satoi lunta. Patrice kertoi minulle, että aina kun on pari senttiä lunta maassa koko ranska lakkaa toimimasta, Kukaan ei lähde kotoa pois. Tänään koulubussit eivät liikkuneet.
Tätä minulle Patrice selitti, että ranskalaiset eivät kestä kylmää.

Tänään kuten eilenkin koulussa tehty ruoka ei kelvannut minull, joten ostin kunnon sandwitch patonkileivän kana-täytteellä ja sen mukaan hyvänmakuisen päärynätortun, jonka päällä oli pieniä suklaanpalasia.

Tänään piti vetää eilisen päivän 5Gx10 ja lanikaapelit joita oli kaksi 2x ja yksi 1x. Sen jälkeen muistan, että meidän piti tehdä yksi huone nopeasti koska tänään lähdettiin a Cholet (Choleeseen).
Ennen kun hyökättiin huoneen kimppuun me kuitenkin juotiin kahvit avec le pain au chocolat, joka oli tänään muuten aika hyvä.

Sen jälkeen tehtiin se pieni huone noin 40-50 min ajassa, ihan hyvä. Sinne piti tehdä, yksi valasin, yksi pistorasia + kytkin, putkittaa kaapeli ja porata seinän läpi, jonka läpi vedetään johdot.

Sen jälkeen odotin vähän aikaan, koska Patrice meni hakemaan Guillaumen ja puhumaan työasiosta hänen kanssa, jonka jälkeen päästiin liikkeelle. Matkaa oli 130 km joten piti lähteä.

Choletissa kun oltiin, meidän piti vaihtaa räkki, joka oli näköjään liian pieni heille. Yritys, joka palkkasi meidät olivat ostaneet räkin jo etukäteen. Joten meidän piti vaan ottaa vanha pois ja laittaa uusi tilalle.
Homma oli vähän vaikea, jopa kahestaan, mutta selvisimme hyvin.

Ongelma oli kuitenkin lopussa, että painoa oli liikaa räkissä. Me pistettiin kehys, joka pitää räkkiä kiinni hyvin kiinni seinään ruuveilla, se ei liikunut siinä, mutta koska räkki on kiinni kehykseen kahdella ruuvilla ja ei paljolla muulla se on vähän vinossa ja saattaa kaatua joku päivä. Se oli huono räkki ei voida asialle mitään koska asiakas oli ostanut räkin meille.

Sen jälkeen menin pyörällä Lukioon syömään ja tapasin muita tyyppejä lukiosta, jotka olivat sen saman entisen tyypin kavereita.

Ei ollut paljon juttelua mun kanssa tällä kertaa he juttelivat jostain omista jutuista aika paljon. Lukio/koulu tunnelma tuli vähän läsnäksi syödessä se muistutti minua minkä takia olen Ranskassa, päästäkseen pois lukio/koulu lais meiningistä, joka ei ole mun juttu.

Klo on 20.26 ja huomenna jos menen syömään lukioon en varmaan kerkeä käydä hakemassa ruokaa kaupasta. Pitää myös muistaa ostaa se Ricard pullo. Vähän ärsyttää kuitenkin laittaa +16 € alkoholi pulloon, vaikka ei se todellakaan hukkaan meinisi.

Ricard jos et muista mitä se on, se on anis likööriä 45%. Ja aika moni ranskalainen tykkää siitä.

Päivä 15

Nyt on mennyt 2 viikkoa siitä kun tulin tänne, tämän viikon jälkeen enään 6 päivää ranskassa ja se oli siinä. Tämän jälkeen alkaa heti työharjoittelu suomessa Lahti Networkissa taas, kylmässä, mutta mulla on sentään keittiö kotona, joka on mulle iso puute täällä.

Tänään tulin, ehkä hiukan myöhässä odottamaan, sillä Patricea ei näkynyt aamulla. Odotin noin 10 minaa ja koska en nähnyt häntä soitin hänelle ja hän sanoi, että hän tulee hakemaan minut, joten no problemo.

Tänään mun piti päättää lani kaapelit, jotka olivat toimistoissa siellä sun täällä. Siihen meni mukavasti aikaa. Sillä aikaa jätkät vetivät valokuitua rakennuksen päästä toiseen ja siitä vielä maanalaiasen poutkin läpi seuraavaan rakennukseen. Jotain +100 metriä kai.

Sen jälkeen jätkät pistivät johtoa pariin huoneeseen, johon tuli eristeet sen takia piti laittaa johdot ennen eristettä. Laitettiin myös pari isoa putkea lanikaapelia varten ja mahdollisia toisia kaapeleita varten. Siihen meni jonkin verran aikaa ja sitten me leikattiin lisää lanikaapelia, joka tulee toiseen toimistoon.

Sitten sain kyydin kotiin, koska tänään oli satanut koko päivän ja vielä jatkuu muuten. Ei liian kuumakaan +4 astetta.

Huomioitavaa tänään oli, että jätkät jotka laittoivat paneeleita ja eristettä samassa huoneessa kun me olivat vähän humalassa tauon jälkeen. Ei liian pahasti, mutta sen huomasin, että he olivat vähän tavallista "rauhallisempia".
Työkavereilta tuli myös vähän sellasta kommenttia, että yksi ehkä poltti ruohoa ennen kun tuli. Tai niitten mielestä se näytti siltä. Hehehe.

Ei sen kummempi päivä. Netti toimii tosi huonosti, en osaa arvata miksi, pitää, jos ehdin mennä löytöretkelle ja löytää modeemi jos se joskus toimiskin paremmin läheltä.

Päivä 14

Päivä 14

Tänään yritin löytää kaupungista jotain uutta, mutta lopulta jäin sisälle ja piirsin aika pitkään.

Oli kuitenkin hyvä aurinko tänä viikonloppuna.

Oli vähän "meh whatever" viikonloppu. Hyvä, että työt alkaa huomenna.

Päivä 13

Kävin tänään ostamassa vähän ruokaa ja olin myös vähän keskustassa, ei mitään mainittavaa oikeastaan.